Bygg- og anleggsteknikk

Dette utdanningsprogrammet passer for deg som ønsker fagutdanning i et av fagene innenfor bygg- og anleggsteknikk. Det kan være tømrer, murer, stillasarbeider, betongarbeider, rørlegger, maler, feier eller blikkenslager.

Hvorfor velge Dalane videregående skole?

Hvorfor velge bygg- og anleggsteknikk?

Du lærer

• produksjon og oppføring av nye bygninger og anlegg
  • ombygging og vedlikehold av bygninger og anlegg
  • om klima og teknologi
  • om bruk av tegninger, beskrivelser og beregninger
  • om kvalitet og sikkerhet
  • materialkunnskap

Du bør være

• praktisk anlagt og ha godt håndlag
  • selvstendig og nøyaktig
  • god til å samarbeide

Les mer om bygg og anleggsteknikk på vilbli.no

Du som velger bygg- og anleggsteknikk, bør ha praktisk sans, være nøyaktig og ha godt håndlag. Du bør være selvstendig, men også kunne arbeide i team, siden mange bygge- og anleggsprosjekter krever nært samarbeid mellom ulike yrkesgrupper.

VG1 bygg og anleggsteknikk

Kanskje du har tenkt deg å bli murer, rørlegger eller tømmermann, eller drømmer du om å kjøre gravemaskin? Ønsker du en slik utdanning, så er dette rette stedet.

Første året gir deg grunnleggende kunnskap om vel 20 spennende praktiske yrker. Ca. 2/3 av tida brukes til disse fagene. Den siste tredjedelen går med til fellesfagene som du kjenner fra ungdomsskolen.

VG2 tømrer

På  VG2 tømrer (andre året) skal du spesialisere deg slik at du kan gå ut i lære når året er fullført. I de aller fleste yrkene er læretida to år. Dalane vg. skole tilbyr byggteknikk andre året. Her vil du da arbeide med betong-, stillas-, tømrer- og murerfaget.

Søke skoleplass

Still spørsmål til Dalane videregående skole

Første året -  VG1 bygg og anleggsteknikk

Utdanningen til de fleste yrkene tar normalt fire år. Du går de to første årene på skole. Etterpå er det to år opplæring i bedrift som lærling. Du har også mulighet til å ta Vg3 påbygg slik at du får studiekompetanse.

Du har 35 timer opplæring per uke både i fellesfag og programfag.

Andre året - Vg2 Tømrer

Bygging av trehus og andre konstruksjoner i tre innredning av hus i tre, mur, stål eller betong rehabilitering og vedlikehold av bygninger produksjon og montering av elementer og moduler planlegge egne arbeider, og samordne arbeidet med andre fag og aktører

Tredje året - Vg3

Du blir normalt læring og fortsetter opplæringen i en godkjent lærebedrift. Læretiden er to år, og når du er ferdig med læretiden kan du ta fag- og svennebrev.

Bli lærling

Du har også mulighet til å ta Vg3 påbygg for å få studiekompetanse. Dette kan du gjøre etter at du har tatt fag- og svennebrev eller etter Vg2.

Veien videre

Opplæringen fører fram til yrkeskompetanse (med eller uten fag- eller svennebrev). Når du har fullført kan du gå ut i arbeid eller ta videre utdanning.