Innføringsklasse

Innføringsklassene er for ungdom mellom 16 og 24 år som mangler norskkunnskaper på et nivå som gjør at de kan gå i ordinær videregående skole.

Du må ha gjennomført norsk grunnskole eller tilsvarende fra hjemlandet ditt eller være utskrevet fra norsk grunnskole for å kunne starte i innføringsklassene. Tilbudet er for elever mellom 16 og 24 år som har ungdomsrett.

Du lærer

• Du får undervisning i fagene norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag og kroppsøving.
  • Undervisningstiden er 30 timer i uken.
  • Du får låne PC på skolen.

Dette må du ha for å søke om plass

• Vitnemål fra norsk grunnskole eller grunnopplæring i utlandet i minst ni år
  • Gyldig oppholdstillatelse i Norge
  • Folkeregisterregistrert adresse i Rogaland

Hvordan søke om plass?

Du må sende søknad til inntaktskontoret i Rogaland fylkeskommune.

Fyll ut og bruk søknadsskjema

Still spørsmål til Dalane videregående skole

Søknadsfristen er 1. februar.

Send søknaden til:

Rogaland fylkeskommune
Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering
4004 Stavanger

Vi kan ta opp flere elever gjennom året dersom vi har plass og mulighet.

Du kan få mer informasjon ved å ta kontakt med avdelingslederne. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Hvor lenge kan du gå i innføringsklasse?

Du har rett til særskilt norskopplæring til du har nådd et nivå som gjør at du kan følge opplæringen i ordinære klasser.

Du kan gå i innføringsklasse i inntil to år. Fire ganger i året er det kunnskapstester. Når du er på nivå B1 (etter den europeiske språkstandarden) kan du søke om plass på ett av utdanningstilbudene i videregående opplæring. Du kan også få tilbud om å hospitere på det utdanningsprogrammet du ønsker.

Hvem får tilbud om innføringsklasse?

Tilbudet er bare for deg som har rett til utdanning i videregående skole, og som har en plan om å gjennomføre videregående opplæring etter at du er ferdig med norskopplæringen.

Elever som ikke skal ta videregående skole må ta kontakt med voksenopplæringssentreret i kommunen der du bur.