Kjøp av datamaskin for elever ved Dalane vgs

Det er nødvendig å ha datamaskin for å kunne følge undervisningen.

Vi anbefaler at elever ved Dalane videregående skole bruker Windows-PC. Vi anbefaler at du kjøper datamaskin gjennom fylkeskommunens PC-ordning. Da sikrer du deg en god PC som er sterkt subsidiert.

PC-ordningen Dalane videregående skole - Klikk for stort bilde

Støttede systemer

Skolen har støtte for maskiner med Microsoft Windows og Apple MacOS.For Linux, Chromebook, Android, iOS og tilsvarende plattformer yter vi hjelp i den grad vi har kapasitet og kompetanse, men disse løsningene vil normalt ikke bli prioritert. Mer informasjon om slike systemer finner du lenger ned på denne siden.

Vi anbefaler at elever ved Dalane videregående skole kjøper Windows-PC.

• Gratisprinsippet for PC er oppfylt ved valg av grunnmodell Windows-PC.
  • Undervisningen i enkelte fag tar i bruk verktøy som bare fungerer i Windows*.
    • Microsoft Windows kan installeres på Mac via virtualiseringsprogramvare (VMWare Fusion eller Parallels), men det vil medføre tilleggskostnader.
  • Vår erfaring er at de som bruker Mac opplever større utfordringer i skolehverdagen enn Windows-brukere.

Spesifikasjoner for PC-er som skal brukes i skolesammenheng

Vi anbefaler at du kjøper datamaskin gjennom fylkeskommunens PC-ordning. Da sikrer du deg en god PC som er sterkt subsidiert.

Velger du å kjøpe en PC utenom denne ordningen, må du passe på at den oppfyller følgende minstekrav:

• Prosessor: Intel Core i5 eller bedre, eller Apple M-serie.
  • Operativsystem:
    • Windows 10 eller -11, 64 bits versjon (ikke Windows 10S eller Windows ARM),
    • MacOS 11 (Big Sur).
      NB! Du bør ha maskin som kan oppdateres til siste versjon av MacOS.**
  • RAM: 8 GB (16 GB med VM)3
  • Harddisk: 128 GB (256 GB for VM eller dual-boot)***

* Basisprogramvare som er valgt for vgs, er støttet på både MS Windows og MacOS. I noen programfag tar lærere i bruk fagsystemer og annen programvare som bare fungerer i Windows. Det gjelder stort sett innen håndverksfag (bygg-, elektro- og mekaniske fag), men kan også forekomme innen andre studieprogram. Vi oppmuntrer til å velge plattformuavhengige løsninger i størst mulig grad, men dessverre er det ikke alltid et tilgjengelig alternativ.** Microsoft Office støttes bare på de 3 nyeste MacOS-versjonene. Når Apple kommer med MacOS 14(Sonoma), kan neste oppdatering av officepakken kreve at du oppdaterer til minimum MacOS 12 (Monterey). Publiseringsdato for Sonoma er i skrivende stund ikke offentliggjort.*** Skal du kjøre Windows som dual-boot eller virtualisert, f.eks. i MacOS, må du ha mer diskplass. Virtuelle maskiner krever også mer RAM, fordi du kjører to operativsystemer samtidig. Merk at nyere Apple-maskiner med prosessor i M-serien ikke har mulighet til dual-boot (Bootcamp).

Andre løsninger

Billig-PC

Forhandlere har ofte "lokketilbud" på Windows-maskiner i prisleie 2000-3500 kroner. Disse maskinene er vanligvis ikke av god nok kvalitet, og gir dermed utfordringer i skolehverdagen. Med den subsidierte løsningen via fylkeskommunens skoleavtale får du en mye bedre PC til omtrent samme pris.

Nettbrett, Chromebook og skybasert arbeid

Apple iPad eller Android-baserte nettbrett er ofte et godt hjelpemiddel. Chromebook er godt kjent for mange fra grunnskolen. Disse er i stor grad rettet mot skybasert arbeid, ofte med Google som leverandør av "sky-ressursen". Slike verktøy kan gjerne brukes som supplement, men er ikke tilstrekkelig som hovedmaskin, jfr. "... nødvendig å ha datamaskin for å følge undervisningen".

Det kan ikke forventes full støtte fra IKT-personalet på skolen til disse løsningene. Det kan heller ikke påregnes at de vil fungere i en tilpasset prøve-/eksamenssituasjon.

Linux og tilsvarende

For operativsystemer i FOSS****-kategorien har vi dessverre ikke mulighet til å gi full brukerstøtte*****.Officepakken Microsoft 365 fungerer heller ikke optimalt på slike plattformer.

**** FOSS - Free Open Source Software. Programvare/systemer som er basert på en utviklingsfilosofi der teknologien er åpent tilgjengelig.***** I mange tilfeller vil FOSS-systemer ikke fungere mot sikkerhetsfunksjonene som er etablert i fylkesnett (skolens trådløse nett, ROGFK) og/eller hos utdanningsdirektoratet (Udir, særlig aktuelt i tilknytning til eksamen). Våre systemer har forholdsvis strenge sikkerhetstiltak, og krever at sikkerhetsløsninger også er oppdatert på klientsiden med "sikker tredjepart". Det gjelder dessverre ikke alltid i FOSS, og vi har ikke ressurser til å feilsøke på dette feltet.